onsdag, augusti 01, 2007

Gällivare Norrbottenskuriren Ledningen lyssnar inte

Ledningen lyssnar inte
GÄLLIVARE, KURIREN
Anställda vid Samhall känner sig utnyttjade. De anser att arbetsledningen inte lyssnar, varken på önskemål eller klagomål. - Allt suddas bara ut. Inget händer. Om någon har invändingar mot jobbet uppmanas de att stämpla ut och gå hem. Vi känner oss inget värda, säger en av de anställda.Anställda vid Samhall i Gällivare har tröttnat på en dålig arbetssituation. De menar att fullgoda arbeten inte värderas, kompetensen tas inte tillvara - stick i stäv med Samhalls ambitioner att stärka och utveckla arbetstagarna för vidare slussning till annat arbete. De känner sig utnyttjade. Sedan serviceuppdragen med snöskottning, städning och annat tillkom har situationen förvärrats. - Vi får släpa redskapen efter oss mellan olika platser i ur och skur, om det så är 30 minusgrader. Det finns ingen köldgräns. Man sätter folk med reumatism på tunga städjobb. Om någon har invändingar mot arbetet uppmanas de att stämpla ut och gå hem. Arbetsledningen tänker inte på att de sedan sitter hemma och funderar, mår dåligt och kanske sjukskriver sig. Vissa orkar inte hur mycket som helst. Man ska inte behöva gå till jobbet och må dåligt, säger en anställd med tiotals år inom företaget som menar att merparten arbetskamrater har samma åsikt.

Får inget gehör

Medarbetarna som kontaktat Kuriren menar att ledningen inte lyssnar på önskemål eller klagomål angående arbetsuppgifterna. Personer med reumatism får utföra städuppdrag. Krav på arbetsutrustning såsom arbetskläder och bilar har framförts utan gehör. Trots personalenkäter har inget förändrats. De anser att ledningen inte klarar att bemöta antställda utifrån deras funktionshinder. - Vi gör ett förstklassigt jobb men har inget värde och får inte utvecklas då allt som framförs suddas ut. Här utnyttjas arbetshandikappade. Ledningen borde lära sig att handleda på rätt sätt, att lyssna och att samarbeta, säger en annan anställd.

Sopas inte under mattan

Platschefen vill inte kommentera utan hänvisar till VD Bertil Karlsson. Han uppger att ett visst antal klagomål alltid finns men känner inte till den beskrivna situationen. Han har svårt att tro att arbetstagarna uppmanas att stämpla ut. - Om dessa klagomål stämmer ska vi hantera det, det är inget vi tar lätt på, tvärt om. Inget ska sopas under mattan. Man kan aldrig ifrågasätta en persons upplevelse men det kan finnas förklaringar till det. Förändringar kan vara en del av det. För drygt tre år sedan avvecklades snickeriet och service-jobben tog vid. Men om en funktionshindrad har jobb som inte passar behöver de inte utföra jobbet, såvida man känner till problemet, säger Bertil Karlsson. Han uppger att köldgräns inte finns, arbetet utformas i samråd mellan anställda och ledning. Enligt VD har enkätunderlaget bidragit till förändringar och arbetskläder tillhandahålls. - Vi är inte felfria men försöker lösa alla klagomål. Uppgiften är att få lämpliga arbetsuppgifter efter bästa förmåga. Kunderna på service-sidan är jättenöjda. Personalen har gjort ett enormt bra jobb som inneburit nya uppdrag, säger Karlsson.

Agneta Nyberg
Till samhalluppropet

Etiketter: , , , ,

1 kommentarer:

Klockan 11:14 fm , Anonymous Anonym sa...

det stämmer.jag är själv en samhall anställd i gällivare.ledningen bryr sej inte.
samhall tänker inte människor utan bara pengar samhall i gällivare kör slut på människor så dom inte orkar till jobbet man ska ha ett liv efter jobbet men det har man inte jobba äta sova,när man kommer hem så går man å sover direkt,man har barn å sköta också.samhall tar inte reda på varför man är borta från jobbet.är själv sjukskriven

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida